VVS Project

Opstart:06. januar 2025

Projektopstart

Projektet forventes at starte mandag den 6. januar 2025 med opsætning af byggepladsen, etablere midlertidige foranstaltninger og udføre arbejder i kælderen m.m. Disse indledende aktiviteter vil fortsætte frem til fredag den 31. januar 2025.

Arbejde i lejlighederne

Fra uge 5, mandag den 27. januar 2025, vil entreprenøren begynde at arbejde inde i lejlighederne. Det forventes at tage 4-5 uger per opgang.

Projektafslutning

Den endelige aflevering af projektet er på nuværende tidspunkt planlagt til fredag den 18. juli 20

Adgang til kælderrum

Da en del af arbejdet skal foregå i kælderen, skal entreprenøren have fri adgang til visse kælderrum, som i som medlem af foreningen har brugsret over. Der er derfor ophængt mærkater på hvert kælderrum, som angiver, hvilken lejlighed der har brugsretten. Dette gør det muligt for os at kontakte de nødvendige medlemmer, hvis der er behov for adgang til kælderrummet.

Tidsplan for arbejde og rækkefølge af opgange

En tidsplan er blevet lagt af entreprenøren og kan findes som vedlagt dokument. Tidsplanen er vejledende og ændringer kan forekomme. Vi vil prøve at holde tidsplanen på denne side opdateret som der komme ændringer i den.

Før registrering

Ved selve arbejdet for en opgang vil der op til 2 uger før, foretages en før registrering af lejlighederne i opgangen. Her vil entreprenøren besigtige de enkelte lejligheder for det reelle arbejde begynder. En varsling vil blive sendt ud med en dato for hvornår de skal have adgang til din lejlighed. Hvis du ikke kan være hjemme til dette, vil du have mulighed for at lægge en ekstra nøgle med angivet lejlighed i bestyrelsen postkasse, i kælderen under Højenhald 11.

Ekstranøgle til håndværker

I forbindelse med før registering, vil i også skulle aflevere en ekstranøgle til jeres lejlighed, for at håndværkerne kan have adgang til lejligheden under renovering. Meste af arbejdet bliver foretaget på bagtrappen, så en nøgle til bagtrappedøren vil være rigeligt. Hvis bagtrappen ikke er tilgængelig i lejligheden vil en nøgle til foretrappen skulle afleveres i stedet. Ekstranøglen kan afleveres til bestyrelsen via bestyrelsen postkasse, i kælderen under Højenhald 11 med angivet lejlighedsnummer. Bestyrelsen vil tømme postkassen reglmæssigt.

Klargøring til håndværkerne og ekstra nøgle (VIGTIGT)

For at håndværkerne kan gøre deres arbejde, skal der inden påbegyndelsen af renoveringsarbejdet i lejligheden være sørget for nødvendige klargøring. Dette betyder at køkkenbord samt eventuelle inventar i skabe omkring de eksisterende vandrør og faldstamme skal være ryddet, så håndværkerne uhindret kan komme til at renovere vandrørene i lejligheden. 

Dette er jeres opgave og ikke håndværkernes opgave.

Arbejdet i lejlighederne

Arbejdet vil bestå af følgende:

Køkken:

- Afmontering af køkken for at få adgang til faldstamme og vandforsyning

- Udskiftning af faldstamme og vandforsyning frem til vandmåler

- Genmontering af køkken

Gang:

- Udskift af vandforsyning

Badeværelse:

- Spuling og beklædning af faldstamme

Arbejdet vil foretages af 2 omgange; arbejde i køkkenet og køkkentrappe, for en til to opgang af gangen, og et efterfølgende arbejde på badeværelset i samtlige opgange. Der udsendes en varsling få dage før selve arbejdet påbegyndes. Dette gælder både for lejligheder, kælderrum og loftsrum.

Projektperioden i lejlighederne vil forløbe over ca. 4 - 5 uger, hvor forskellige håndværkere vil kunne være til stede med jævne mellemrum. Den daglige arbejdstid i lejlighederne er på hverdag fra 7:30- 15:00.

Det vil i korte perioder ikke være muligt at bade i lejlighederne i de dage, hvor der foretages renovering af vandinstallationerne i badeværelset. Til dette vil der være opstillet bade/toiletvogne i gården. Der vil dog altid være vand i dit køkken eller badeværelse. Vær opmærksom på, at vandtilslutningen til håndvaskbatteri og brusebatteri i en kort periode vil være afbrudt og derfor ikke kan benyttes.

Hvis man har specielle fliser eller ønsker en bestemt farve, hvis der skal males, skal man selv sørge for at dette er tilgængeligt for håndværkerne. Ellers vil der blive genetableret med en “standard hvid flise & standard hvid maling”.  

Arbejdet foretages på en hel opgang samt opgangens kælder, hvilket betyder at der ikke nødvendigvis ville være håndværker til stede i de enkelte lejligheder hver eneste dag.

Afhængig af situtationen i hver opgang kan det være at rørene i køkkentrappen og køkkenet bliver taget på en gang, i stedet for hver for sig.

Oprydning og samarbejde

Renoveringsarbejderne kan ikke undgå at give en hel del gener for beboerne. De værste gener vil være støv og støj i forbindelse med udskiftningen af vandinstallationerne i lejligheden. Der vil blive forsøgt at  mindske generne så meget som muligt, men for at opnå det bedste resultat, kræver det også beboernes positive holdning og samarbejde. Håndværkerne vil foretage en alm. daglig oprydning efter udført arbejde. 

Der kan ikke forvente en hovedrengøring, men fejning evt. støvsugning og nødvendig aftørring ved arbejdsområdet. 

Delvis aflevering og mangelliste

Efter renovering af en opgang vil der blive lavet en delvis aflevering af opgangen. Op til dette vil I modtage en mangelliste, hvor I kan angive de fejl og mangler I mener der er i jeres lejlighed som et resultat af renovering. Så som, manglende maling af lister eller lignende. Dette vil der blive fulgt op på de efterfølgende 2-3 uger. Så der er ingen grund til at forstyrre håndværkerne under renoveringen.

Denne mangelliste omfavner kun de steder, hvor der er foretaget renovering i lejligheden og ikke andet.

Forsikring

For jeres egen skyld vil det være godt at tage kontakt til jeres eget forsikringsselskab for at høre om jeres indboforsikring dækker eventuelle uforudsete skader ved renovering. Dette er ikke noget hverken vi eller entreprenøren håber bliver nødvendigt. Men i værste tilfælde, vil det stadig være godt at I er forsikret hvis uheldet skulle være ude.

Tørtoilet

Hvis det skulle være tilfælde at en beboer ville have svært ved at bruge de opstillet toiletvogne vil det være muligt at få opstillet et tørtoilet i lejligheden. Dette kan angives ved før registeringen.


FAQ:

Hvor skal bordplader og andre større ting opbevares, efter de er afmonteret i køkkenet? - Altså skal der stilles plads til rådighed i stuen, eller hvad gør vi?

Afmonterede bordplader, overskabe og underskabe skal som udgangspunkt opbevares i den enkelte lejlighed. Placeringen aftales individuelt med hver beboer, og det skal påregnes, at elementerne skal opbevares i lejligheden i en periode på cirka 3-4 uger.

Varsling – Hvor længe før adgang til lejligheder og kælderrum bliver vi varslet? og vi antager der kommer en plan over hvilke numre der starter "ca. hvornår"

Entreprenøren udfører en førregistrering i lejlighederne forud for det planlagte arbejde, og der vil blive udsendt en varsling cirka 2 uger før arbejdets start. Der udsendes endnu en varsling få dage før selve arbejdet påbegyndes. Dette gælder både for lejligheder, kælderrum og loftsrum. 

Vi overvejer, om det vil give mening at skifte køkken og bad når entreprenøren alligevel skal “rode rundt” og afmontere / installere ifm. Projektet.

Hvis der ønskes at lave udvidet arbejde på egen regning i forbindelse med projektet skal dette tages med entreprenøren. Entreprenøren vil have mulighed for at foretage ekstra arbejde ved siden af selve renovering igennem egenbetaling. Tag kontakt med bestyrelsen som vil føre jer videre til entreprenøren hvis dette skulle være tilfældet.